Mitochondria od obojga

Materiał genetyczny w komórkach zmagazynowany jest nie tylko w jądrze komórkowym, ale też w mitochondriach, organellach komórkowych u większości zwierząt dziedziczonych wyłącznie po matce. Jednak dziedziczenie mitochondriów u ludzi nie jest tak prostą sprawą jak sądzono i w niektórych rodzinach ojcowie mogą je przekazywać dzieciom.

Mitochondria od obojga

U niemal wszystkich znanych nam gatunków zwierząt mitochondria, czyli małe „fabryki energii” w komórkach, dziedziczone są wyłącznie po matce – istnieje tylko garstka gatunków, u których od czasu do czasu mitochondria od ojców znajdowane są w komórkach potomków. Wśród tych gatunków są, m.in. owce, myszy oraz muchy, ale ludzie nigdy nie należeli do tego klubu.

Choć do dziś nie wiadomo dokładnie, dlaczego ewolucja postawiła na dziedziczenie mitochondrialnego DNA wyłącznie po linii żeńskiej, to Natura stworzyła sporo zabezpieczeń przed mieszaniem się mitochondriów w komórkach potomków. Niektóre mitochondria w plemnikach tracone są już na etapie spermatogenezy, inne zaś gdy dochodzi do zapłodnienia: nanoszone są na nie znaczniki molekularne, łatwo rozpoznawalne przez komórkę jajową, która niszczy znaczone niedobitki. Naukowcy przypuszczają, że postawienie na żeńskie mitochondria wynika z tego, że organelle te w plemnikach zazwyczaj ulegają znacznie większej liczbie mutacji niż mitochondria w komórkach jajowych. A to sprawia, że ich dziedziczenie mogłoby się wiązać z większą liczbą potencjalnych błędów genetycznych i mniejszymi ewolucyjnymi szansami.

To nie pomyłka?

Istnieje tylko kilka doniesień naukowych, w których badacze udowadniali, że u ludzi dziedziczenie mitochondrialnego DNA po ojcu jest możliwe – jednak większość z nich została wycofana po udowodnieniu kontaminacji próbek. Tylko jedno doniesienie z 2002 roku zostało niezależnie potwierdzone.

Dlatego też naukowcy z Cincinnati Children’s Hospital Medical Center pod kierownictwem Taoshenga Huanga byli przekonani, że popełnili błąd, gdy po raz pierwszy zobaczyli wyniki swoich badań. Podczas sekwencjonowania mitochondrialnego DNA u 4-letniego chłopca zauważyli, że ma on dwa rodzaje tych organelli: jedne od matki, drugie od ojca. Aby wyeliminować możliwość popełnienia błędu aparaturowego próbka została wysłana do innych laboratoriów, jednak wynik był ten sam: dwa zestawy mitochondrialnego DNA.

Badacze postanowili przyjrzeć się krewnym chłopca i przeanalizować dziedziczenie mitochondriów w jego rodzinie. Odkryli, że w ciągu trzech pokoleń w tej rodzinie aż 10 osób wydawało się mieć mieszany zestaw mitochondriów, od matki oraz od ojca. Gdy wiedziano już, że taka sytuacja jest możliwa, badania rozszerzono na kolejne dwie, niespokrewnione ze sobą rodziny – i w ten sposób znaleziono kolejnych 7 osób z dwoma rodzajami mitochondriów w komórkach.

Mutacja… w mitochondrium

Co zaskakujące, w każdej z rodzin wzorce dziedziczenia mitochondriów były podobne. Po pierwsze nie wszyscy członkowie rodzin dziedziczyli mitochondrialne DNA po ojcu. Po drugie swoje mitochondria dzieciom przekazało tylko kilku mężczyzn. Jeśli potomkiem okazywała się córka, to takie mieszane mitochondrialne DNA przekazywała w tradycyjny sposób swoim dzieciom. Tak było z pierwszym badanym chłopcem, który miał dwa rodzaje mitochondriów: od swojej mamy oraz od swojego… dziadka (nie ojca).

Z synami o mieszanym materiale mitochondrialnym sytuacja była bardziej skomplikowana. Część z nich zachowała zdolność przekazywania swoich mitochondriów potomstwu, część nie. Informacja o tym, czy będzie to możliwe została zapisana (nomen omen) w mitochondrialnym DNA. Według wstępnych szacunków zjawisko przekazywania swoich mitochondriów przez ojców może dotyczyć nawet 1 osoby na 5000, choć potrzebne są dalsze badania.

Szansa na zdrowe dzieci

Huang odegrał ważną rolę w stworzeniu „dziecka trójki rodziców” w 2016 roku. Matka dziecka cierpiała na poważną chorobę mitochondrialną, więc aby uchronić przed nią potomstwo badacze przenieśli jej materiał genetyczny z jądra komórkowego do komórki dawcy (pozbawionej jądra, ale ze zdrowymi mitochondriami). Taka hybrydowa komórka jajowa została zapłodniona plemnikami ojca.

Teoretycznie dzięki najnowszemu odkryciu można wyeliminować „trzeciego rodzica”, pozwalając na przekazanie przez ojca swoich mitochondriów dziecku. Nie wiadomo jednak, jak dziedziczenie mitochondriów ojca rzeczywiście wpływa na potomstwo i na razie taki zabieg byłby zbyt niebezpieczny.

S. Luo et al., Biparental Inheritance of Mitochondrial DNA in Humans. PNAS 115 (51) (2018) 13039-13044