artykuły
Udostępnij
Tagi

Kosmetyk uszyty na miarę

Po spersonifikowanej medycynie i dietetyce przyszedł czas na zindywidualizowaną kosmetykę. Firmy kosmetyczno-biotechnologiczne proponują dostarczanie kosmetyków dopasowanych do genomu klienta. Inne z kolei kuszą preparatami, w skład których wchodzą enzymy ochraniające DNA przed wpływem czynników zewnętrznych i przyspieszające naturalne procesy regeneracyjne.

Kosmetyk uszyty na miarę

Najnowszym trendem kosmetycznym zdają się być genokosmetyki. Pod tą enigmatyczną nazwą, nasuwającą na myśl związek między kosmetyką a genetyką, mogą kryć się dwa rodzaje preparatów. Niektórzy producenci genokosmetykami nazywają produkty, które dobierane są pod konkretnego klienta na podstawie badania materiału genetycznego, przeprowadzanego wywiadu oraz oceny aktualnego stanu skóry. Preparaty te mają głównie za zadanie spowalnianie tempa starzenia. Drugi rodzaj genokosmetyków to produkty, w skład których wchodzą różnego rodzaju enzymy i inne substancje, mogące oddziaływać z DNA. Mają one za zadanie nie tylko spowolnienie procesów starzenia, ale też zmobilizowanie komórek do szybszej regeneracji po uszkodzeniach mechanicznych czy fotofizycznych.

DNA, wywiad i kontrakcja

Hiszpańska firma Genocosmetics twierdzi, że przyszłością kosmetologii będzie personalizacja – i to do takiego stopnia, że kremy czy balsamy będziemy w przyszłości dobierać nie tylko do naszych widocznych potrzeb (czyli fenotypu), ale przede wszystkim pod kątem tego, co mamy zapisane w genach. Pracownicy firmy powołują się na wyniki badań, według których nawet za 60 procent procesów starzenia się skóry odpowiadają czynniki genetyczne. Od naszych genów zależy natlenienie skóry, jej elastyczność, pigmentacja, nawodnienie, procesy glikacji prowadzące do powstawania zmarszczek oraz wrażliwość skóry.

Genocosmetics proponują swoim klientom ekskluzywne kosmetyki, które dobierane są do każdego zainteresowanego indywidualnie. Proces doboru kosmetyku polega przede wszystkim na wykonaniu testu DNA, w czasie którego analizowanych 75 zmiennych genetycznych. Następnie przeprowadzany jej wywiad z klientem, w którym analizowany jest aktualny stan skóry, poziom stresu oraz ocena stylu życia i ilości złych nawyków. Potem specjalny algorytm, opracowany przez dział badań i rozwoju firmy Genocosmetics, szuka najlepiej dopasowanego produktu dla danego klienta na podstawie zarówno danych genetycznych, jak i z wywiadu. W pakiecie klient, oprócz wyników analizy, otrzymuje miesięczną terapię przygotowującą oraz genokosmetyki: krem, serum i krem pod oczy.

Ochrona genów

Inny pomysł na genokosmetyki ma firma Sesderma. Oferuje ona substancje aktywnie wpływające na materiał genetyczny, opakowane w liposomowe pęcherzyki w nanoskali. Wśród tych aktywnych substancji mogą być chronopeptydy, enzymy naprawiające DNA (w tym fotonukleaza, endonukleaza, oksygunina), teprenon, aminokwasy czy chlorek cynku.

Kosmetyki te mają wpływać na ekspresję genów Clock i Per1, które zostały powiązane z rytmem dobowym komórek. Według badań zleconych przez producenta kosmetyków, ekspresja tych genów była zwiększona o 15 procent po zastosowaniu preparatów firmy Sesderma. Uregulowanie rytmu dobowego w komórkach skóry sprzyja przyspieszonej regeneracji. Oprócz tego, substancje zawarte w genokosmetykach mają zapobiegać zbytniemu skracaniu się telomerów dzięki zwiększeniu ekspresji telomerazy. Telomery są zakończeniami chromosomów, chroniącymi tę strukturę przed uszkodzeniem w czasie kopiowania. W czasie całego życia długość telomerów skraca się, co sprzyja występowaniu nieprawidłowości w powielanych genach. Genokosmetyki mają również naprawiać fotouszkodzenia w materiale genetycznym dzięki redukcji dimerów tyminy przy wykorzystaniu naturalnych mechanizmów naprawczych komórek według szlaków białek p53, p21 i cF0S.

Producent twierdzi, że stosowanie jego kosmetyków nie niesie ze sobą żadnego ryzyka i że mogą być one używane przez osoby ze stanami przedrakowymi (keratozami aktynicznymi) oraz z wrażliwą skórą.

Trudno jest na razie ocenić, czy rzeczywiście genokosmetyki będą królowały na naszych łazienkowych półkach oraz czy są tak skuteczne, jak twierdzą producenci. Brakuje niezależnych, niefinansowanych przez firmy kosmetyczne, badań, które potwierdziłyby lub zakwestionowały zaproponowane przez producentów działanie.

 

Tagi
gorący temat
Newsletter
Wprowadź swój adres e-mail

Administratorem podanych powyżej danych osobowych jest PFM.PL S.A. z siedzibą w Toruniu, ul. Szosa Bydgoska 58. W razie wyrażenia zgody Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez PFM.PL S.A. w celu realizacji usługi newslettera (zawierającego m.in. informacje handlowe i marketingowe o produktach i usługach własnych administratora danych oraz podmiotów z nim współpracujących ). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Podanie adresu e-mail jest dobrowolne, przy czym niezbędne do korzystania z newslettera.

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych ( tj. adres e-mail ) przez PFM.PL S.A. z siedzibą w Toruniu, ul. Szosa Bydgoska 58 w celu przesyłania newslettera (zawierającego m.in. informacje handlowe i marketingowe o produktach i usługach własnych administratora danych oraz podmiotów z nim współpracujących ), zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (t.j. Dz.U. 2016 r. poz. 922 z późn. zm.).

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera zawierającego informacje handlowe w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2016 r. poz. 1030 z późn. zm.) na podany powyżej adres poczty elektronicznej, wysyłanych przez PFM.PL S.A. w imieniu własnym oraz na zlecenie podmiotów współpracujących.

Wyrażam zgodę na używanie przez PFM.PL S.A. z siedzibą w Toruniu, ul. Szosa Bydgoska 58 telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 243 z późn. zm.).

Błąd. Wypełnij poprawnie wymagane pola.
REJESTRACJA
Typ konta
Specjalizacja
 
 
Alergologia
Anestezjologia
Chirurgia
Dermatologia i wenerologia
Diabetolog
Endokrynologia
Farmakologia kliniczna
Gastroenterologia
Geriatria
Ginekologia
Hematologia
Immunologia
Internista
Kardiologia
Medycyna
Nefrologia
Okulistyka
Onkologia
Ortopedia
Otorynolaryngologia
Pediatria
POZ
Psychiatria
Reumatologia
Transplantologia
Urologia
Numer PWZ
Imię
Nazwisko
Adres e-mail (login)
Hasło
Powtórz hasło

Administratorem danych osobowych jest PFM.PL S.A. z siedzibą w Toruniu, ul. Szosa Bydgoska 58. Dane osobowe przetwarzane będą w zakresie dostępu i korzystania z Portalu, a także w celach handlowych, marketingowych, edukacyjnych i statystycznych i nie będą udostępniane innym odbiorcom, zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (t.j. Dz.U. 2015 poz. 2135 ze zm.).

Użytkownicy Portalu mają prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji wskazanych wyżej celów.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych przeze mnie w toku rejestracji w zakresie dostępu i korzystania z Portalu.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celach marketingowych produktów i usług własnych oraz podmiotów współpracujących.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celach edukacyjnych.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celach statystycznych.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na podany powyżej adres poczty elektronicznej, wysyłanych przez PFM.PL S.A. w imieniu własnym oraz na zlecenie podmiotów współpracujących, zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1422, z 2015 r. poz. 1844).

Wyrażam zgodę na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne z dnia 16 lipca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 243, 827, 1198, z 2015 r. poz. 1069).

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Portalu Farmaceutyczno Medycznego i akceptuję jego postanowienia.

Błąd. Wypełnij poprawnie wymagane pola.