Ciąża jak ultramaraton

Sportowcy i fizjolodzy wciąż sprawdzają, gdzie leżą granice wysiłku fizycznego ludzkiego organizmu. Jednak każdy z nas ma pewien energetyczny limit, którego nie może przekroczyć – a niebezpiecznie blisko tej granicy maksymalnego zużycia sił plasują się kobiety w okresie ciąży.

Ciąża jak ultramaraton

Choć panuje powszechne przekonanie, że to w psychice tkwi klucz do bicia kolejnych rekordów sportowych, to może to być błędne założenie: naukowcy z Duke University dowodzą, że niezależnie od naszej sprawności fizycznej wysiłek, jaki na dłuższą metę możemy wykonywać, może być maksymalnie 2,5-krotnością wydatków energetycznych w czasie spoczynku. Jednocześnie udowodnili, że podczas krótkotrwałego wysiłku fizycznego ludzki organizm może na aktywność przeznaczyć około 5-krotności energii, jaką zużywa podczas spoczynku. Dobrze wpisuje się to w codzienną obserwację - możemy przebiec sprintem 100 metrów, ale tym samym tempem nie bylibyśmy w stanie przebiec maratonu. Co jednak nas ogranicza?

Ekstremalny wysiłek

Badacze, którzy opublikowali wyniki swoich badań w prestiżowym czasopiśmie „Science Advances”, przyglądali się ludziom, którzy wykonywali ekstremalną aktywność fizyczną, w tym startowali w 2015 Race Across the USA (bieg na 5 tysięcy kilometrów w 20 tygodni), Tour de France, brali udział w wyprawach arktycznych czy ultramaratonach.

Żeby dokładnie zmierzyć przemianę materii u uczestników badania, zwykłą wodę do picia zastąpiono wodą znakowaną izotopami: 2H oraz 18O. Pozwalało to na lepsze i dokładniejsze śledzenie aktywności fizycznej w wyniku pomiarów poziomu tych izotopów w wytwarzanych przez ciało sportowców moczu, pocie czy dwutlenku węgla. W ten sposób naukowcy wiedzieli, ile energii zużywają organizmów sportowców podczas podejmowanych przez nich aktywności.

Wyniki pokazały, że krótkotrwały wysiłek fizyczny potrafi znacznie zwiększyć metabolizm do poziomu 5-krotnego zużycia energii względem stanu spoczynku. Jednak utrzymujący się dłużej intensywny wysiłek fizyczny, jak np. podczas zawodów Race Across the USA, powodował dostosowanie się organizmu do nowych warunków i „wyciszenie” metabolizmu do poziomu maksymalnie 2,5-krotności metabolizmu w czasie spoczynku. Przekroczenie tej granicy oznaczałoby bowiem szkody dla ciała i trawienie własnych tkanek na potrzeby pokrycia zapotrzebowania energetycznego. Eksperyment wykazał, że po 20 tygodniach morderczego wyścigu (odpowiadającego pokonywaniu w tygodniu 6 maratonów) codziennie zawodnicy spalali aż o 600 kcal mniej niż na początku zawodów. To może tłumaczyć jednocześnie fenomen braku dalszego chudnięcia u zawodników tego typu zawodów po pewnym czasie.

Układ pokarmowy

Według badaczy wąskim gardłem (nomen omen) naszego metabolizmu jest układ pokarmowy. W pewnym momencie nie jest on w stanie przyswajać więcej energii z pożywienia, pomimo zwiększonego zapotrzebowania na energetycznego. Dlatego organizm stara się ten problem zrównoważyć spadkiem tempa metabolizmu podczas długotrwałego wysiłku.

Co ciekawe, naukowcy sprawdzili, że wydatki energetyczne kobiet w ciąży są bardzo zbliżone do tych, które spotykane są u ultramaratończyków. Ciąża u kobiety jest obciążeniem, w czasie którego 2,3-krotnie zwiększa się jej metabolizm, co niebezpiecznie zbliża się do ludzkich limitów długotrwałego wysiłku. Jest to prawdopodobnie przystosowaniem ewolucyjnym, które pozwoliło naszym przodkom na rodzenie dzieci o większych mózgach.

M. Price, Study of marathon runners reveals a ‘hard limit’ on human endurance. Science (2019) DOI: 10.1126/science.aay2874